Deze week zijn we aan de praktische uitvoering begonnen van de speeltuigen voor twee lagere scholen. We hebben de leerlingen laten ontwerpen en daarna is er gekozen met welk ontwerp we verder gingen.
De praktijklessen zijn opgesplitst in twee groepen, elke groep maakt een speeltoestel. Vanaf nu kan je hier volgen hoe alles verloopt.
Groep B (De Tuimelaar)
Het materiaal
|
Eiken constructiebalken
|
|
Natuurlijk gekromde robinia palen
|
In totaal is er
4.5 ton materiaal geleverd voor beide speeltuigen. Het wordt dus nog een hele klus om dit allemaal ter plaatse te krijgen en te monteren.
De bewerkingen
|
De eerste planken worden nauwkeurig op maat gezaagd |
Voor de Tuimelaar zijn we gestart met de 4 gelijke platformen die we nadien met verschillende overbruggingen gaan verbinden met elkaar.
|
Alles wordt zorgvuldig afgeschreven om nadien te bewerken |
|
De gaten worden geboord op de juiste positie |
|
De planken worden zorgvuldig geschuurd om het risico op splinters te vermijden |
|
Het dragende deel van het platform wordt gemonteerd |
|
De eiken beplanking wordt vastgemaakt met RVS schroeven |
|
Alle steunbalken worden zorgvuldig ingekapt |
|
Testen van de rubber mat |
|
Trots pauzeren op het platform na het vele werk |
Groep A (De zwaan)
Het speeltoestel van de zwaan is veel groter en hoger dan dat van de tuimelaar.
Op deze hoge constructie komt nog een puntdakje met houten dakbedekking.